Het onvermijdelijke einde van ISDN

Het onvermijdelijke einde van ISDN

ISDN

KPN stopt 1 september met het telefonieproduct ISDN. Eerder dit jaar bleken er 50.000 bedrijven te zijn die nog geen vervangende oplossing hadden. Het grootste deel van de ISDN klanten is inmiddels overgestapt op een ‘toekomstvast alternatief’.

ISDN staat voor Integrated services digital network en was een van de eerste digitale communicatietechnieken toen het begin jaren negentig werd gelanceerd. Naast ISDN-2 (met twee lijnen) had je ook ISDN-15, ISDN-20 en ISDN-30.

ISDN bleek de ideale oplossing toen in de jaren negentig het internet kwam opzetten. In die tijd moest de verbinding nog tot stand worden gebracht met een modem via de telefoonlijn. Die dan ook bezet bleef zolang je aan het internetten was.

ISDN bood daarentegen twee (kraakheldere) telefoonlijnen, zodat altijd een lijn vrij bleef voor gesprekken of binnenkomende faxen. Je kon de twee lijnen ook bundelen om zo een hogere internetsnelheid te realiseren. De internetsnelheid die gehaald werd over een ISDN-lijn was in die tijd 64Kb. Inmiddels ligt de gemiddelde internetsnelheid via vaste lijnen 1500 keer hoger.

De opmars van ISDN voor internet was echter maar van korte duur. Rond 2000 deden kabelinternet en ADSL hun intrede. Bedrijven bleven ISDN inzetten voor uiteenlopende toepassingen. Ook transformatorhuisjes, flitspalen, windmolens, bruggen, sluizen, bushokjes, stoplichten en bouwkeetaansluitingen werden voorzien van ISDN.

Inmiddels is de technologie verouderd en duur om te onderhouden.

Vaste telefoonverbindingen zijn tegenwoordig van het type VoIP, maar het ouderwetse telefoontoestel raakt snel uit de gratie. In het eerste kwartaal van 2019 daalde het totaal aantal vaste telefoonlijnen in Nederland met 1,8 procent naar 5,64 miljoen aansluitingen. De daling komt voornamelijk door een krimp in het aantal digitale telefonie (VoIP)-lijnen van 1,5 procent. Reden: consumenten bellen steeds vaker mobiel en hebben geen vast toestel meer nodig.

Voor bedrijven ligt dat anders. Veel ondernemingen hebben gekozen voor Hosted VoIP, een virtuele telefooncentrale in de cloud, waarbij nieuwe werkplekken snel kunnen worden toegevoegd.

Sommige ISDN-klanten vertonen echter nog uitstelgedrag, omdat het sleutelen aan een goed werkend telefoniesysteem niets bijdraagt aan de productiviteit en winstgevendheid van de onderneming, stelt KHN Telecom, vaste partner van Koninklijke Horeca Nederland, tegenover MissetHoreca.

Ook tienduizenden alarmaansluitingen die nu nog via ISDN1 of ISDN2 naar de verschillende particuliere alarmcentrales (PAC’s) doormelden, moeten alsnog worden overgezet.

KPN heeft voor alle telecomaanbieders die nog actieve ISDN-klanten een beperkte coulance periode in het leven geroepen, zegt KPN woordvoerder Stijn Wesselink tegen Emerce. “Dit geeft ruimte om alsnog de overstap te maken.”

Een week voordat de lijnen worden afgesloten – en dat zal vanaf 1 september gefaseerd gebeuren – krijgen bedrijven een laatste herinnering per brief.

KPN verwacht dat in het eerste kwartaal van 2020 alle lijnen zijn opgeheven en vanaf dan ISDN als dienst ook niet meer beschikbaar is. Met uitzondering van ISDN-15, 20 en 30 verbindingen. Die blijven werken tot 1 oktober 2021. Omdat dit technisch wat anders in elkaar steekt, zegt Wesselink.